Název: Porovnej, vylušti a vytvoř
Ročník a RVP: 6. ročník
- Cílem je, že žák navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu.
- Výstupem je, že žák rozpozná zakódované informace kolem sebe, zakóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady, zašifruje a dešifruje text pomocí několika šifer.
Popis činností a možné řešení:
Učitel se žáků ptá, jaké možnosti znají v rámci kódování a šifrování informací. V úvodu hodiny se všichni postaví vedle lavic a budou reagovat na pokyny učitele, nejprve slovní (poskoč, dřepni, dej ruce nahoru), poté pantomimicky (ukáže otočku, zvednutí rukou, dřep, apod.). Následuje krátký výklad ke kódování a šifrování. V další části hodiny děti dostanou šifrovací tabulku a do sešitu si budou zapisovat řešení. Viz příklad:
KLÍČ (šifra)

ZPRÁVA (šifrovaný text): VCJE OMDYJ!
Dešifrování: Ahoj třído!
Následně děti vyzkouší na PC vyluštit šifru nazvanou „na vlastní kůži“ – kde by mělo být výsledem slovo gorila. Šifru najdou na webových stránkách https://www.cryptomania.cz/na-vlastni-kuzi/
V závěru hodiny učitel předá vytištěné podklady pro šifrovací adventní kalendář, ten si žáci vystřihnou a sestaví a v průběhu měsíce prosince budou plnit zadané úkoly.
Podrobnější informace na webových stránkách: https://www.cryptomania.cz/sifrovaci-adventni-kalendar-cryptomania-2023/
Pomůcky: papíry (formát A5, tiskneme 12 listů A4 se šiframi), šifrovací tabulka na papíru, sešit, tužka, PC s připojením k internetu